Sommige stations hebben een deli2go-bakkerij of een Starbucks-deel. Als stationsmanager ben jij samen met jouw team verantwoordelijk voor het succes van het hele station.

Jan Willem, Stationsmanager

Bij Tankstation Shell Van Vliet In Woerden
Jan Willem, Stations manager coach inventory management

Stationsmanager Jan Willem (48) werkt al 27 jaar op een tankstation. Tussen de bedrijven door praat hij over veelzijdigheid en veiligheid.

“Ik doe van alles. Geen dag is hetzelfde. Ik doe onder andere de financiële administratie en het voorraadbeheer. Daarnaast houd ik me bezig met personeelsbegeleiding, coaching bijvoorbeeld. Het team enthousiasmeren en motiveren is belangrijk. Het komt de werksfeer ten goede en dat merken de gasten ook. Ik zit niet acht uur per dag op kantoor. Dat wil ik ook niet. Ik draai ook kassadiensten of maak de wasstraat schoon. Het is juist deze afwisseling die het zo leuk maakt.

Als stationsmanager ervaar ik een grote mate van vrijheid. Heerlijk is dat. Hoewel ik wel structuur probeer te houden. Regelmatig komen we samen met personeel van andere Shell-stations. Om een nieuwe promotiecampagne te bespreken bijvoorbeeld. Zo zijn we weleens op het racecircuit van Zandvoort en op het hoofdkantoor van Shell geweest. De bijeenkomsten helpen ons betere resultaten te boeken. Bovendien is het interessant te horen wat medewerkers van andere stations meemaken.

Meestal werken we met zijn tweeën of drieën op het station, op drukke momenten ook weleens met zijn vijven. Veiligheid staat voorop – voor medewerkers en gasten. We letten er bijvoorbeeld op dat het station goed schoon is om uitglijden te voorkomen. Ook andere voorzorgsmaatregelen en trainingen waarborgen de veiligheid.

De omgang met gasten is het leukst. Het zit hem in de kleine dingen. Even meelopen om een band op te pompen bijvoorbeeld. Daar hoef ik geen compliment voor te hebben. Als gasten het doorvertellen en terug blijven komen, vind ik het goed.”

TUUR LOOMANS, STATIONSMANAGER

BIJ SNELWEGSTATION ELLERBRUG
 
Tuur Loomans - Werken bij Shell stations

Tuur Loomans (55) is stationsmanager van een druk snelwegstation aan de A2, tussen Eindhoven en Maastricht. Zelf blijft hij er rustig onder. Met zijn benen op tafel vertelt hij vrolijk over inzet en samenwerken.

“Op een snelwegstation gebeurt veel. Het is net een Formule 1-auto in de pitstop. Dan moet je ook snel zijn en als team samenwerken. Dat doen wij hier ook. Je moet wel tegen een stootje kunnen als je op een tankstation werkt.

Ik begin de ochtend met een rondje langs het station. Ziet alles er goed uit? Moet de koffiemachine aangevuld worden? Soms gaat iets kapot. Vaak repareren we het dan zelf. Ik doe ook de bestellingen en de administratie. Het is heel veelzijdig.

Ik geef leiding aan veertien mensen. Maar ik ben niet beter dan hen hoor. Ik heb gewoon iets meer verantwoordelijkheden. Het team motiveren bijvoorbeeld. Dat is niet zo moeilijk. Ik werk met hele enthousiaste mensen. Samen zetten we een zo goed mogelijk bedrijfsresultaat neer.

Ik heb deze baan gekregen door inzet en interesse. Ik heb me opgewerkt -  op mijn negentiende begon ik als gastheer op een ander tankstation. Het waren wel mooie tijden. In de avond reed ik dan op mijn brommertje met de dagopbrengst naar huis. Dat kan niet meer. Nu sluiten we altijd samen af met iemand van de beveiliging.

Je moet wat voor de gasten over hebben. Ooit had een Duits echtpaar autopech. Ze moesten naar een begrafenis. Ik heb ze met mijn eigen auto gebracht. Ondertussen ontvingen we op het station de wegenwacht. Toen het echtpaar terugkwam, was de auto al gemaakt. Ze waren erg onder de indruk, schreven zelfs een dankbrief. Maar voor ons was het een kleine moeite.”

Wat ga je doen?

  • Je hebt een leidinggevende rol en je coacht en motiveert jouw team om samen het meest gastvrije en meest succesvolle team van Nederland te zijn.
  • Je hebt de dagelijkse operationele leiding en bent onder andere verantwoordelijk voor het plaatsen van bestellingen en voor een goede personeelsbezetting.
  • Jij en jouw team werken volgens voorgeschreven (veiligheids)procedures en richtlijnen. Zo zorg je voor een veilige en schone werkomgeving.

Wie zoeken wij?

  • Werkervaring: je hebt leidinggevende ervaring. Enige ervaring in de horeca is een voordeel.
  • Taal: je spreekt vloeiend Nederlands. Engels is ook handig voor onze buitenlandse gasten.
  • Je ziet kansen en ben gemotiveerd om de doelstellingen van jouw station te halen.
  • Je bent een rolmodel voor jouw team in de omgang met onze gasten. Gastvrijheid zit in je bloed.
  • Het coachen en motiveren van de gastheren en gastvrouwen op het station gaat je van nature goed af.
  • Je bent stressbestendig, ook als het druk is.